موقعيت : استان فارس ـ شيراز
كارفرما: سازمان قطار شهري شيراز و حومه
زمينه طرح
سازمان قطار شهري شيراز، مهندسين مشاور عمران محيط زيست را به عنوان مشاور كارهاي سيويل براي قسمتهاي اصلي خط يك حمل و نقل ريلي شيراز در نظر گرفته است. اين مسير از سطح زمين عبور ميكند. و در فاصله ۷/۱ كيلومتري از ايستگاه اول به اندازه ۱۴ متر به عمق زمين ميرود. سپس اين خط به شكل كوهاني در جهت شمال غربي بلوار مدرس و بلوار كريمخان حركت ميكند. اين مسير از زيرگذر در نزديكي يكي از محلهاي تاريخي شيراز عبور ميكند. اين قسمت از پروژه به صورت تونلهاي دوقلو به قطر داخلي ۶ متر هركدام به طول ۱۵ كيلومتر براي ساخت در نظر گرفته شده است، كه توسط ماشينهاي تونلسازي TBM شركت NFM ساخته ميشوند. شرايط زمين از رس نرم تا رس سخت با شن و ماسه متغير است. لنزهاي به شكل شني و ماسهاي با آب فشرده در همه جا مشترك است. تا مهر ماه سال ۱۳۸۶، ۹ ايستگاه و ۱۳ كيلومتر از تونلها ساخته شده است.
شفت ها
- طراحي و ساخت شفت ورودي به ابعاد ۱۵×۱۲۰×۲۵، اين سازه در آينده ايستگاه شماره يك خواهد بود كه ايستگاه انتظار را به تونلها متصل ميكند.
- به عنوان ديوار از سيستم ديوارهاي Cut off استفاده شده است.
ايستگاه ها
در مسير تونل ۱۴ ايستگاه در نظر گرفته شده است. كه برخي قبل و برخي بعد از عبور TBM ساخته ميشوند
كارخانه سگمنت
- سگمنتهاي پيشساخته به قطر داخلي ۶ متر، عرض ۴/۱ متر و ضخامت ۳۰۰ ميلميتر در نظر گرفته شدهاند.
- رينگها بصورت Universal هستند و هركدام از ۵ سگمنت و يك كليد ساخته شدهاند.
- سگمنتهاي ساخته شده در كارخانه سگمنت توسط مهندسين مشاور عمران محيط زيست طراحي شدهاند.
- مرحله عملآوري با بخار سگمنتها ۸ ساعت به طول ميانجامد.
- رينگها توسط سوكتهاي پلاستيكي به يكديگر متصل شدهاند و توسط گسكتهاي EPDM آببند گردیدهاند.
- كيفيت سگمنتها بسيار خوب است و در حد استانداردهاي بسيار بالا و با رواداري بسيار دقيق تولید میشوند.
- سگمنتها پس از ساخت در محوطه کارخانه نگهداری میشوند و متناسب با پیشرفت حفاری به تونل حمل و نصب میشوند.